Saturday 15 December 2012

Darab Mudah Fakta Asas Sifir 6, 7, 8, 9 dan 10 Menggunakan Jari

         Bagi murid-murid yang agak sukar mengingati fakta asas darab melibatkan sifir 6 hingga sifir 10, kaedah di bawah memang sesuai dan praktikal bagi mereka. Selepas meneliti beberapa contoh yang diberikan, murid-murid bolehlah cuba menjawab soalan-soalan yang disediakan. Bandingkan jawapan yang diperolehi melalui pengiraan jari dengan jawapan sebenar (boleh rujuk sifir pada bahagian belakang buku latihan atau bertanya kepada mereka yang lebih arif seperti ibu, bapa, abang atau kakak).













4 comments:

  1. Salam. Boleh saya tahu asal usul empunya teknik ini? Saya ingin memaujudkan sifir ni kepada satu inovasi baharu.

    ReplyDelete
  2. Boleh saya gunakan teknik ini untuk nota saya?

    ReplyDelete
  3. Saya juga mohon kebenaran untuk share teknik ni dalam aplikasi OSEM.

    ReplyDelete
  4. Boleh saya gunakan teknik ini untuk nota saya?

    ReplyDelete