DARAB

Permainan jigsaw puzzle fakta asas darab
1. Guru atau ibu bapa cetak dan gunting mengikut bentuk puzzle.
2. Murid atau anak bermain puzzle.  
3. Murid atau anak mengenal pasti sifir yang terlibat.
4. Guru mengajukan soalan berkaitan fakta asas darab kepada murid sesuai dengan set permainan yang mereka perolehi. Contoh soalan disertakan pada bahagian bawah setiap set jigsaw puzzle berikut:


Contoh soalan:
  1. 4 x 2 
  2. 7 x 2
  3. 3 x 2
  4. 1 x 2
  5. 9 x 2
  6. 5 x 2
  7. 8 x 2
  8. 6 x 2
  9. 2 x 2




Contoh soalan:


  1. 4 x 3 
  2. 7 x 3
  3. 3 x 3
  4. 1 x 3
  5. 9 x 3
  6. 5 x 3
  7. 8 x 3
  8. 6 x 3
  9. 2 x 3



Contoh soalan:


  1. 4 x 4 
  2. 7 x 4
  3. 3 x 4
  4. 1 x 4
  5. 9 x 4
  6. 5 x 4
  7. 8 x 4
  8. 6 x 4
  9. 2 x 4



Contoh soalan:



  1. 4 x 5 
  2. 7 x 5
  3. 3 x 5
  4. 1 x 5
  5. 9 x 5
  6. 5 x 5
  7. 8 x 5
  8. 6 x 5
  9. 2 x 5

Contoh soalan:


  1. 4 x 6 
  2. 7 x 6
  3. 3 x 6
  4. 1 x 6
  5. 9 x 6
  6. 5 x 6
  7. 8 x 6
  8. 6 x 6
  9. 2 x 6



Contoh soalan:


  1. 4 x 7 
  2. 7 x 7
  3. 3 x 7
  4. 1 x 7
  5. 9 x 7
  6. 5 x 7
  7. 8 x 7
  8. 6 x 7
  9. 2 x 7



Contoh soalan:


  1. 4 x 8 
  2. 7 x 8
  3. 3 x 8
  4. 1 x 8
  5. 9 x 8
  6. 5 x 8
  7. 8 x 8
  8. 6 x 8
  9. 2 x 8



Contoh soalan:


  1. 4 x 9 
  2. 7 x 9
  3. 3 x 9
  4. 1 x 9
  5. 9 x 9
  6. 5 x 9
  7. 8 x 9
  8. 6 x 9
  9. 2 x 9



Contoh soalan:


  1. 4 x 5 
  2. 7 x 5
  3. 3 x 5
  4. 1 x 5
  5. 9 x 5
  6. 5 x 5
  7. 8 x 5
  8. 6 x 5
  9. 2 x 5

Mari Kuasai Sifir















Pelbagai teknik kuasai sifir tanpa menghafal






Teknik-teknik mendarab dua nombor

Terdapat tiga teknik yang dikongsikan di sini iaitu 
  • Bentuk lazim (cara yang biasa biasa digunakan)
  • Lattice atau juga dipanggil Japanese Multiplication 
  • Sigai
Murid disarankan menguasai lebih daripada satu teknik pengiraan agar tapat mencapai Tahap Penguasaan 5 dalam Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBD).








No comments:

Post a Comment