AKTIVITI 1
i.
Tema
Potong
Sama Rata
ii.
Tajuk
Pecahan
iii.
Hasil Pembelajaran
Murid berupaya untuk mengenalpasti satu perdua dan satu
perempat dengan menggunakan perkataan “setengah”, “separuh” dan “suku” dengan
menggunakan bahan konkrit, lipatan kertas dan gambar.
iv.
Pengetahuan Sedia Ada
Murid pernah dengar perkataan setengah, separuh dan suku
dalan kehidupan harian mereka.
v.
Langkah-langkah
Langkah
1 ( 10 minit
a. Murid ditunjukkan dengan buah oren.
c. Murid mengeluarkan pizza mini yang di bawa.
d.
Murid
dibimbing memotong pizza tersebut kepada 4 bahagian yang sama besar.
a.
Murid
diminta menamakan bahagian yang terhasil. Guru menegaskan bahawa setiap
bahagian yang terhasil dinamakan suku atau satu perempat. Suku atau satu
perempat bermaksud satu daripada empat. Guru juga menegaskan jika bahagian
potongan tidak sama besar, ia tidak boleh dikata suku.
Langkah 2 (25 minit)
a.
Setiap
murid diedarkan dengan 4 keping kertas pelbagai bentuk (Set A) dan menjawab
soalan-soalan lisan yang diajukan.
b.
Murid
dibimbing membuat lipatan kertas bagi menunjukkan “setengah” atau “separuh”
atau satu perdua. Murid melukis garisan pada kesan lipatan tadi.
c.
Murid
mewarna separuh daripada bahagian bentuk tersebut.
d.
Murid
mempamerkan hasil kerja murid. Guru menegaskan bahawa murid boleh mewarna
mana-mana satu bahagian pada setiap kepingan kertas untuk mendapatkan nilai
separuh atau setengah atau satu perdua.
e.
Murid
diedarkan 3 keping kertas pelbagai bentuk (Set B).
f.
Murid
dibimbing membuat lipatan kertas bagi menunjukkan “suku” atau satu perempat.
Murid melukis garisan pada kesan lipatan tadi.
g.
Murid
mewarna suku daripada bahagian-bahagian bentuk tersebut.
a.
Murid
mempamerkan hasil kerja mereka. Guru menegaskan bahawa murid boleh mewarna
mana-mana satu bahagian pada setiap kepingan kertas untuk mendapatkan nilai
suku atau satu perempat.
Langkah 3.(5 minit)
a.
Murid
diedarkan Lembaran Kerja 1 dan Lembaran Kerja 2 secara individu.
b.
Murid
menjawab kesemua soalan.
i.
Bahan Pengajaran
Objek konkrit: Buah oren, pizza mini,
kepingan kertas pelbagai bentuk Set A, kepingan kertas pelbagai bentuk Set B.
ii.
Penilaian
Penilaian dibuat berdasarkan keupayaan
murid menjawab soalan pada Lembaran Kerja 1 dan Lembaran Kerja 2 (Rujuk
Lampiran 1 dan 2). Murid perlu betul kesemua soalan yang diberikan sebelum
bergerak ke kemahiran berikutnya.
iii.
Jangkaan Refleksi
Masa yang diperuntukkan mungkin tidak
mencukupi kerana kebanyakan murid tahun 1 memerlukan bimbingan daripada guru
untuk melakukan sesuatu aktiviti berorientasikan bahan konkrit. Tambah pula, ramai
murid tahun 1 yang belum tahu bagaimana teknik melipat kertas dengan tepat
untuk menghasilkan bahagian yang sama besar. Aktiviti memotong buah oren atau
pizza mungkin dilakukan oleh guru sahaja di hadapan kelas untuk mengelakkan
bahaya jika murid sendiri yang menggunakan pisau. Bagi membantu murid memahami
konsep pecahan dengan tepat, guru perlu menegaskan secara berulang kali bahawa
dalam pecahan, setiap bahagian mestilah sama besar, separuh atau setengah
maksud satu daripada dua manakala satu perempat pula bermakna satu daripada
empat. Ini adaah penting untuk memastikan semua murid membuat lipatan yang
tepat iaitu sama besar dan mewarna satu bahagian sahaja bagi setiap kepingan kertas tadi. Jika masih ada murid
yang tidak melipat kertas kepada bahagian-bahagian yang sama besar serta
mewarna lebih daripada satu bahagian pada setiap kepingan kertas, murid
tersebut perlu dibimbing untuk memperbetulkan kesilapannya dengan segera.
AKTIVITI
2
i.
Tema
Bina
Blok Pecahan
ii.
Tajuk
Pecahan
iii.
Hasil Pembelajaran
Murid berupaya untuk:
Menulis pecahan tidak wajar yang pengangkanya ialah 1 dan
penyebutnya hingga 10 apabila disebut
dan mengikut lorekan pada gambarajah.
iv.
Pengetahuan Sedia Ada
1)
Murid
telah belajar menyebut dan menamakan pecahan wajar satu perdua, satu pertiga,
satu perempat, satu perlima, satu perenam, satu pertujuh, satu perlapan, satu
persembilan dan satu persepuluh.
2)
Melorek
dan mewarnakan gambar rajah mengikut pecahan yang diberi.
v)
Langkah-langkah
Langkah 1 ( 25 minit)
a.
Murid
secara berpasangan, dibimbing membina gambarajah pecahan dengan menggunakan
“table” pada Microsoft word mengikut langkah berikut:
1)
Klik
dua kali pada ikon Microsoft word.
2)
Klik
tetingkap Insert
3)
Klik
Table
dan pilih Insert Table
4)
Masukkan
2 pada Number of columns dan 1 pada Number of rows. Kemudian,
tekan OK.
5)
Murid
boleh memilih warna yang digemari untuk mewarnakan bahagian tersebut.
6) Pecahan wajar yang telah dibina oleh murid ialah satu perdua atau 1
27) Murid membina gambarajah untuk pecahan 1, 1, 1, 1, 1,
3 4 5 6 7
1, 1, dan 1 .
8 9 10
Langkah
2 ( 10 minit)
a.
Murid
menonton tayangan slaid powerpoint.
b.
Murid
meneliti bentuk penulisan bagi pecahan wajar satu perdua, satu pertiga, satu
perempat, satu perlima, satu perenam, satu pertujuh, satu perlapan, satu
persembilan dan satu persepuluh berdasarkan gambarajah pada slaid.
c.
Murid
menyebut setiap pecahan pada slaid-slaid yang ditayangkan.
Langkah 3 ( 5 minit)
a.
Murid
melengkapkan latihan pada Lembaran Kerja 3 yang diedarkan.
v)
Bahan Pengajaran
Teknologi: Komputer, LCD projektor, Perisian
Microsoft word dan Slaid-slaid PowerPoint (Rujuk Lampiran 5).
vi)
Penilaian
Penilaian dibuat berdasarkan keupayaan murid menjawab soalan pada
Lembaran Kerja 3. (Rujuk Lampiran3). Murid perlu betul kesemua soalan yang
diberikan sebelum bergerak ke kemahiran berikutnya.
vii)
Jangkaan Refleksi
Masa yang diperlukan untuk menyelesaikan langkah
1 mungkin lebih daripada yang diperuntukkan. Ini kerana walapun murid sudah
biasa menggunakan komputer di rumah, namun mereka kurang biasa dengan perisian Microsoft
word atau menggunakannya untuk membina
jadual. Untuk menjimatkan masa, setiap pasangan murid tidak perlu membina
kesemua sepuluh gambarajah. Murid boleh dibahagikan kepada 3 kumpulan.
Mana-mana pasangan yang berada berada Kumpulan A dikehendaki membina gambarajah
bagi 1, 1 dan 1.2 5 8
Kumpulan B membina gambarajah bagi 1, 1 dan 1 .
3 6 9
Kumpulan C membina gambarajah bagi 1, 1, dan 1 .
4 7 10
Bimbingan yang lebih perlu diberikan bagi murid yang kurang mahir dalam menyiapkan tugasan ini. Namun, murid pasti berasa teruja mengikuti aktiviti ini kerana murid memang suka menggunakan komputer malah murid diberikan kebebasan untuk mencuba pelbagai warna bagi mewarna pecahan pada gambarajah yang mereka bina.
Izinkan saya guna untuk pdp di sekolah saya .. tq cikgu ..
ReplyDeleteperkongsian ilmu yg menarik.tq cikgu
ReplyDeleteperkongsian ilmu yg menarik.tq cikgu
ReplyDeleteTerima kasih atas perkongsian....menarik ilmunya
ReplyDelete