Kesukaran:
Menganggar
isipadu cecair dalam unit mililiter dan liter di kalangan murid tahun 2.
Contoh
soalan:
Warnakan anggaran isipadu
cecair yang sesuai bagi gambar yang diberi.
Kesalahan
yang biasa dilakukan oleh murid:
Terdapat
ramai juga murid yang tidak dapat menganggar isipadu minuman yang boleh diisi
di dalam cawan yang biasa digunakan di rumah. Mereka memilih jawapan 750ml bagi
isipadu cawan tersebut.
Penyelesaian
yang sepatutnya:
Langkah
penyelesaian:
1. Murid diberikan aktiviti meneroka
isipadu pelbagai bekas yang biasa terdapat di rumah. Murid diminta mencari dan menyenaraikan bekas
dan isipadunya bagi pelbagai barang yang terdapat di rumah mereka dan
melaporkannya pada sesi pengajaran dan pembelajaran yang berikutnya. Bekas-bekas
yang biasa terdapat di rumah dan telah dilabel dengan isipadunya ialah:
botol
kicap
|
botol
minyak masak
|
botol
minuman kultur
|
botol
syampu
|
kotak
susu
|
botol
air mineral
|
tin
susu
|
balang
kaca madu
|
2. Bagi bekas-bekas yang tidak mempunyai
label isipadu seperti cawan, gelas, mangkuk dan sebagainya, beri murid peluang
menyukat isipadu cecair yang boleh diisi dalam bekas-bekas tersebut.
3. Murid dihahagikan kepada kumpulan kecil.
Setiap kumpulan diberikan cawan, gelas, mangkuk, sudu, jag dan bikar. Murid
mengisi air ke dalam cawan hingga penuh dan menuangnya ke dalam bikar yang
sesuai. Murid mencatatkan isipadu air bagi cawan itu (Rujuk Lampiran 5). Murid
mengulanginya untuk bekas-bekas lain.
4. Murid ditunjukkan beberapa bekas lain yang
tidak disukat isipadunya. Murid diminta membandingkannya dengan isipadu
bekas-bekas yang telah disukat dalam langkah sebelum ini dan menganggarkan
isipadu bekas yang baru ditunjukkan ini (Rujuk Lampiran 6) dengan memilih kad
jawapan yang betul.
4. Murid ditegaskan bahawa bekas kecil
mempunyai isipadu yang kecil dan sebaliknya. Murid juga ditegaskan bahawa unit
mililiter digunakan untuk sukatan isipadu yang sedikit manakala unit liter
digunakan untuk sukatan isipadu yang banyak.
No comments:
Post a Comment